Infrastruktur: Udspil vækker glæde – og skuffelse – i erhvervslivet

Regeringen og Dansk Folkeparti har netop fremlagt et udspil til massive investeringer i infrastrukturen. Erhvervslivet på Skiveegnen glæder sig over, at der er afsat penge til den længe ventede – og yderst nødvendige – opgradering af Rute 34 mellem Skive og Haderup.

Erhvervslivet i Nordvestjylland tager naturligvis imod de planlagte investeringer i Rute 34 med stor tilfredshed, da infrastrukturen har stor betydning for de virksomheder, der har dagligt behov for godstransport. Lars Fjalland, der er direktør i SET / Skiveegnens Erhvervs- og Turistcenter, forklarer at tilfredsheden dog er blandet med en vis skuffelse: Rute 26 og Rute 34 mellem Hanstholm og Herning er en livsnerve for virksomhedernes transport syd- og nordover og derfor er der hos erhvervslivet en forståelig ærgrelse over, at udbygningen af Rute 34 strækningen mellem Haderup og Herning og Rute 26 mellem Skive og Hanstholm ikke er med i udspillet.

Herning, Thisted, Morsø og Skive kommuner har gennem de seneste 5 år stået sammen i kampen for udbygning af begge ruter – en kamp, som kommunerne kollektivt har lovet at fortsætte indtil de er i mål.

– En god infrastruktur er vital for erhvervslivet i Nordvestjylland, så kort kan det siges, konkluderer Lars Fjalland, der fortsætter: -Vi krydser fingre for, at kommunernes kamp giver pote, så hele Rute 34 og Rute 26 også kommer med i puljen. Og i mellemtiden glæder vi os over, at udbygning af den ekstremt smalle Rute 34 mellem Skive og Haderup vil få trafikken på denne strækning til at glide lettere.

De lokale virksomheder er generelt i god udvikling og de arbejder hårdt på at udnytte vækstpotentialet – blandt andet på eksportmarkederne. Hvis infrastrukturen ikke er i orden, vælger virksomhederne at flytte nærmere motorvejene og nærmere den nødvendige kvalificerede arbejdskraft, som i dag centrerer sig omkring de store uddannelsesbyer.

-Vi er naturligvis utrolig glade for, at en udbygning af en del af rute 34 er med i det nye udspil, lyder det fra adm. direktør Poul Pedersen fra Thise Mejeri, der uddyber: – Udover at erhvervstransporten vil opnå besparelser i forhold til tid og omkostninger, vil en 2+1 vej også sikre en lettere og mere sikker transport for pendlere. Et vigtigt argument for arbejdskraftens mobilitet, da kollektiv trafik ikke er et reelt alternativ til privatbilen her i hjertet af produktions-Danmark. Men når det er sagt, kan jeg vist roligt på hele erhvervslivets vegne tilføje, at vi samtidig er skuffede og frustrerede over, at en opgradering af rute 34 strækningen fra Haderup til Herning og den nordvestlige del af Rute 26 ikke er en del af udspillet. Hvis landspolitikerne fortsat ønsker et driftigt erhvervsliv i Nordvestjylland er det nødvendigt, at hele 34-eren og 26-eren kommer med i det endelige forlig.

Lars Fjalland slutter: -Infrastrukturudspillet er – som navnet siger – et udspil. Og på erhvervslivets vegne glæder vi os over, at de fire kommuner fortsat står sammen om at lægge maksimalt pres på politikerne for at få Nordvestjylland i balance med en nødvendig udbygning af hele Rute A34 og Rute 26 på strækningen Skive – Hanstholm.

Kontakt:
SET
Direktør Lars Fjalland
Tlf. 4010 6674 / laf@skiveet.dk

Thise Mejeri
Adm. direktør Poul Pedersen
Tlf. 9757 8001 / pjp@thise.dk


Foto / Thise Mejeri:
Thise Mejeri er blot én af mange virksomheder i Nordvestjylland, der dagligt sender store lastbiler ud på de smalle veje i landsdelen.

 

Ved at bruge hjemmesiden accepterer vores cookie- og privatlivspolitik. Læs mere

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close